Mar 14, 2014

MH370

Dah nak masuk seminggu orang dok cerita pasal kes MH370 tu. Sampai ke hari ni masih tak ada berita lagi. Dan yang paling pening, semakin hari semakin banyak orang buat spekulasi sendiri.

Ada yang kata hilang kat dunia lain, ada yang kata kena hijacked dengan US. ada yang kaitkan dengan kes DAI. Macam-macam. Dan yang terkini yang aku tau, pasal bomoh tu. Astagfirullah. Aku tak taw lah apa motif sebenar buat benda macam tu. Mungkin ada sesetengah orang kata ikhtiar dengan macam-macam cara. Tapi bila aku tengok video bomoh tu macam tak masuk dek akal pon ada. Alla, dunia akhir zaman. Macam-macam boleh jadi.

Tak kurang jugak, masuk kelas minggu ni, boleh dikatakan semua lecturer akan cakap pasal MH370 ni. Dan bila dok bincang tu, memang tak sah la kalau encik lecturer tak suruh buat puisi about that incident. Oh, pity me. sebab aku tak mahir dan tak berminat sangat pasal puisi-puisi ni. But i've to try. Sebab kena hantar.

Apapon, pasal tragedi MH370 ni, just keep on praying that everything is gonna be fine.Put our believe and faith in Allah for He planned the best for us. Moga-moga, akan dijumpai, walau hidup dan mati. Aku cuba bayangkan kalaulah ada orang-orang yang aku sayang dalam  tu. Mesti tak senang duduk. Moga mereka diberi kekuatan untuk menghadapi sebarang kemungkinan.

And for those who make stupids parody, please stop that. Macam tak menghormati orang lain. kalau ya pon nak tunjukkan kebodohan bomoh tu, tak perlulah sampai nak ikut jadi bodoh. Aku dah muak asyik tengok orang dok post video parody tu.

oh ya, ni puisi yang berjaya aku hasilkan dalam kelas hari tu, bila lecturer aku minta kami bayangkan ada orang tersayang dalam MH307 tu. I'm not a poetic person, and i know that.


Kehilangan
Masih ku ingat pesanmu pada waktu itu
sebelum kau berangkat menunaikan tanggungjawabmu
meninggalkan aku keseorangan di bumi sendiri
tanpa punya sesiapa lagi di sini
menanti saban hari
menghitung detik untuk kau kembali

namun belum sempat kau jejakkan kaki di bumi  itu
telah kuterima berita sedih tentang kehilanganmu
ibarat halilintar yang menghempap tubuh
membawa pergi jasadku jauh

hingga kini
aku masih menanti
kau, satu – satunya darah dagingku
tak dapat ku bayangkan keadaan jasadmu
tak mampu ku bayangkan di mana keberadaanmu

hilangmu bagaikan suatu mimpi
yang terjadi dalam  sekelip mata
yang tak tercapai dek akal minda

sunguhpun mereka berkata
dikau tak akan selamat tiba
namun aku tetap memberi  sepenuh percaya
terhadap janji yang pernah kau kata

doaku saban waktu
moga kau dan yang lain akan selamat  ditemu
moga akan ada sinar untuk  kita
untuk terus hidup di bumi milik-Nya.


Tanjong  Malim, 2014




No comments:

Post a Comment