Sep 29, 2013

BEBELAN dan BLA BLA BLA

Dah bersawang blog aku. Lama sangat aku tak pernah up date.
Kesahnya sebab waktu cuti tiga bulan hari tu, aku sangat busy sehinggakan tak sempat nak ambil peduli pasal fb apatah lagi blog.
Ya, aku sangat sibuk berhibernasi dan ulangkaji drama-drama korea.
bukannya sibuk buat kerja rumah.

Dan bila balik Tg Malim balik, aku busy pulak tengok drama Melayu.
Ni semua gara-gara berjangkit kat Wanie.
Asalnya banyak benda aku nak tulis tapi semua tergendala.

Dah nak masuk empat minggu dah ada kat sini.Tapi rasa macam empat tahun.
Ini semua gara-gara waktu mula-mula sampai, mood aku dah spoil.

1. Masa mula-mula aku sampai. aku agak teruja sebab dapat rumah bawah. Means tak payah bersusah -payah nak daki tangga. Aku still duduk bilik tiga (bilik maid) sebab barang aku tak banyak. Tapi malang, aku dapat meja study besar. Bukannya aku tak bersyukur dapat meja besar, it just kalau dah bilik pon muat-muat ja nak letak almari, katil and meja study, dah dapat meja besar macam satu disaster sebab tak cukup space nak bernafas. jadi, aku agak frust. Dan nasib baik ada housemate aku yang sanggup nak tukar dengan meja yang kecik sikit.

2. Masa aku nak angkut barang-barang aku yang aku simpan kat bilik bacaan, tetiba ja aku tak sedap hati sebab dari jauh aku nampak atas kotak barang aku ada busut. bila pegi dekat,

 Ya ampun...

Kotak aku dah tak jadi kotak. Sebabnya dah penuh dengan anai-anai. Geli-geleman aku. Dan lagi aku rasa macam nak nangis sebab ada dua kotak aku yang kena serang dek anak-anak tak berperikemanusiaan itu. Satu kotak printer, satu lagi kotak aku letak barang-barang macam note book yang sayang nak guna, pencil case, key-chain and other sentimental value things. Mujur la printer tu aku balut dulu dengan plastik. So, anai-anai tu tak cukup kudrat nak gigit plastik tu. So, kotak printer jela yang sempat dimakan. Lagi satu kotak barang tu dah memang licin anai-anai tu makan. ya, tahap meroyan aku sendiri dah boleh agak, kan?

3. Sampai-sampai ja kolej, dah dikhabarkan dengan berita yang agak memanaskan darah. Kena sumbangkan duet lagi semester ni. Wadefak betul. Dah la yuran kolej naik sampai 600. Sampai kolej pulak nak mencekik lagi duit. Kononnya nak bayar t-shir, majalah and blablabla padahal dalam majalah tu gambar hidug aku pon tadak! Saja ja nak bagi aku makan megi semester ni taw!

4. Ingatkan bila yuran kolej dah naik, servis dan fasiliti makin okay. Tapi hamppeh. Buktinya, pintu rumah aku tak boleh tutup . The first week memang tak leh tutup. Kami buat report. Dah dua kali buat report, baru la ada budak maintainance datang repair. tu pon tak boleh kunci. Kononnya kunci ta ada. Dan untuk dua minggu kami tak kunci pintu. Lepas tu aku pergi serang office sebab dah banyak kali kami pergi mintak kunci tapi pekerja tu kata kunci tak ada. Lepas tu diorang datang tukar tombol lain. Dan sekarang, still kami tak kunci pintu sebab kunci masih lagi tak ada. Bayangkan ada enam orang anak dara tak kunci pintu utama daloam masa hampir empat minggu duduk kat sini. Nasib tak ada orang ceroboh. Nampak kan macam mana NAIK TARAF servicenya.

Ada Lagi..

Then masalah toilet. Ini memang langsung tak boleh nak considerate. Bayangkan dah hari first tak boleh guna toilet. Sebabnya pili air tak boleh guna. totally broken down. Nak terkencing terberak kena panjat tingkat lima cari rumah sapa-sapa nak tumpang lepaskan hajat. toilet satu hal, bilik air pulak tersumbat. Kononnya time cuti tu semua bilik air di lakukan pembaikan. Lepastu buat kerja sampai simen-simen halang laluan air. Jadi dua minggu bilik air tersumbat.

PERSOALAN : MACAM MANA AKU AND HOUSEMATE MANDI?

oh lupa nak bagitau. yang masalah pili toilet (jamban) tu dah settle minggu 2.sebab mamat maintainance tu dah baiki. ( tu pun lepas jenuh ulang-alik pergi report). Tapi masalah bilik air tersumbat semakin menjadi-jadi. Sampaikan sinki pon tersumbat.

* menjawab persoalan tadi
disebabkan bilik air kami memang totally tersumbat, kiranya kalau nak mandi, air yang kami mandi tu akan bertakung. kiranya lagi lama kami mandi, lagi bertakung air. Saliran air memang tertutup. bayangkanlah kalau enam orang mandi air dia banyak mana? boleh buat kuak lentang, kuak kupu-kupu dan sebagainya. Tak payah nak pergi bukit merah dah.

Solusinya nak bagi senang, lepas mandi, kami akan timba balik air mandian tu dan buang melalui mangkuk toilet (jamban). Kiranya dalam dua minggu tu kami exercise angkat air dalam baldi. Ikut nasib. kalau mandi pepagi buta tu, angkut la air bekass mandian seawal subuh. bayangkan lepas mandi, dah wangi-wangi kena angkut baldi air.berpeluh balik. tak percaya? nak bukti?

ini namanya jamban. huduh kan?

Berminat nak buat kuak lentang? PM kami. FOC
Nampak dan boleh bayangkan betapa kami terseksa? nasib baik dua minggu ja. Aku harap lepas ni service dan fasiliti kat kolej ni boleh berrtambah baik. Jangan la indah khabar dari rupa ja.

5. Jadual kuliah clash. Ini lagi satu aku tak paham. Dulu okay ja student boleh susun jadual sendiri. Nak kelas pukul berapa, lecturer mana.. Sekarang ni pilih subject ja yang student boleh buat. Yang lain semua sistem yang buat. Lepastu the first week kuliah bahagian akademik kena serbu dengan student. Sebab ramai yang jadualnya clash and tak ada gap. padat sangat. Salah seorang yang tak bernasib baik ialah aku. Aku kena drop balik subjek yang aku susah payah add before cuti semester lepas !




No comments:

Post a Comment